- Objavljeno: 07.08.2021.
Pješaci, biciklisti, mopedisti i motociklisti su najranjivije skupine u prometu
S obzirom na povećan broj motociklista, mopedista i biciklista potreban je dodatan oprez svih sudionika u prometu
Foto: IlustracijaU proteklih tjedan dana na području Republike Hrvatske, dogodilo se pet prometnih nesreća s poginulim osobama u kojima je smrtno stradalo šest osoba. Smrtno je stradao jedan mladi putnik u osobnom automobilu iz kojeg je ispao prilikom prevrtanja vozila jer nije bio vezan sigurnosnim pojasom. Smrtno su stradala i dva vozača bicikla od kojih jedan u noćnim uvjetima prometovanja nije nosio reflektirajući prsluk, odjeću ili drugu reflektirajuću oznaku niti je bicikl imao svjetlo. Također je smrtno stradao jedan pješak koji je neoprezno i nepropisno prelazio kolnik ne koristeći pješački prijelaz te dvije putnice u vozilu hitne medicinske pomoći. Dok je na području PU požeško-slavonske 13-godišnje dijete teže ozlijeđeno koje je također neoprezno i nepropisno prelazilo kolnik, ne koristeći pješački prijelaz.
U sedam mjeseci 2021. godine u prometnim nesrećama u Republici Hrvatskoj smrtno je stradalo 166 osoba, što je 14 osoba ili 9,2 % više u odnosu na isto razdoblje prošle godine (152 poginule osobe).
Dominantan razlog smrtnog stradavanja u prometnim nesrećama su upravljanje vozilom nepropisnom, znatno većom brzinom od dopuštene, kao i kretanje brzinom neprimjerenom uvjetima na kolniku (zavoj, smanjena vidljivost, noć.), dok se prema vrstama nesreća radilo o slijetanju s kolnika, naletu na pješaka i bicikliste kao i nepropisnom i krajnje neopreznom isključivanju iz prometa prilikom čega su smrtno stradale čak dvije osobe.
Motocikli i mopedi su na prometnicama - OPREZ!
U sedam mjeseci 2021. godine u prometnim nesrećama smrtno su stradale 44 osobe koje su upravljale ili su se u svojstvu putnika nalazile na mopedima i motociklima. Drugim riječima, od ukupnog broja smrtno stradalih svaka četvrta osoba se nalazila na takvom vozilu.
Vozači i putnici tih vozila često su žrtve drugih nesavjesnih vozača ostalih motornih vozila koji grubim kršenjem prometnih propisa ugrožavaju sigurnost svih sudionika u prometu.
Međutim, često zbog svog neodgovornog ponašanja i grubog kršenja prometnih propisa i sami motociklisti sudjeluju u teškim prometnim nesrećama te u sudarima s drugim vozilima, izlijetanjima s ceste ili naletima na objekte uz cestu smrtno stradaju ili zadobiju teške tjelesne ozljede.
Ponovo ističemo da se s većim sudjelovanjem motociklista i mopedista u prometu povećava i mogućnost njihovog stradavanja. S obzirom na učestalost stradavanja motociklista, nužno je opetovano podsjetiti vozače motornih vozila na četiri kotača da prilikom skretanja posebnu pažnju posvete pravovremenom uočavanju motociklista koji nailaze iz suprotnog smjera, odnosno prilikom uključivanja u promet da posebnu pažnju posvete pravovremenom uočavanju motociklista te postupe na najsigurniji mogući način: pričekaju i propuste motociklistu.
Jednako tako i motociklisti moraju biti svjesni opasnosti kretanja brzinom većom od dozvoljene, pogotovo u zavojima i pred križanjima te bi obavezno trebali i morali prilagoditi brzinu svim uvjetima koje u određenoj situaciji mogu i moraju predvidjeti.
Pročitajte više o motociklistima u prometu.
Potrebno je ponovno upozoriti sve vozače da:
- na prvom mjestu pri vožnji budu maksimalno koncentrirani na promet koji ih okružuje;
- ne koriste mobitel tijekom vožnje;
- voze na dovoljnom razmaku u odnosu na vozilo koje se kreće ispred njih;
- poštuju dopuštena ograničenja brzine, odnosno prilagode brzinu stanju kolnika i osobinama ceste (noć, magla, kiša, zavoj, uspon, pad kolnika i dr.);
- ne ulaze u opasna pretjecanja na kratkim dijelovima cesta i na mjestima gdje preglednost nije dovoljna, odnosno na mjestima gdje je to zabranjeno;
- ne izlaze na kolnik sa tehnički neispravnim i neregistriranim vozilima;
- ne se kreću bezrazložno pretjecajnom trakom na autocesti.
Za istaknuti je i zabrinjavajući podatak o nekorištenju sigurnosnog pojasa kod osoba koje su preminule od posljedica prometne nesreće. Naime, od 126 osoba koje su poginule u osobnim automobilima tijekom 2020. godine, njih 60 ili 47,6 %, odnosno skoro polovica nije koristila sigurnosni pojas. U prvih šest mjeseci 2021. godine, od 55 osoba koje su poginule u osobnim automobilima, njih 31 ili 56,4 % nije koristilo sigurnosni pojas.
Osobe u automobilima moraju obavezno koristiti sigurnosni pojas, a na mopedima i motociklima zaštitnu kacigu.
Pješaci i biciklisti
Jedan dio pješaka i biciklista i nadalje ne poštuje zakonske propise, zbog čega su teško vidljivi vozačima drugih vozila koji pritom nalijeću na njih, što ponekad završava sa smrtnim stradavanjem. Stoga podsjećamo na odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama, kojima je propisano da:
- pješak koji se kreće kolnikom dužan je noću, a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, biti označen nekim izvorom svjetlosti ili reflektirajućom materijom,
- vozač bicikla koji se kreće kolnikom na cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom.
Isto tako, upozoravamo vozače motornih vozila da su biciklisti jednakopravni sudionici cestovnog prometa i da ih se kao takve treba uvažavati, a bicikliste upozoravamo na potrebu strogog poštivanja prometnih propisa, koji važe za njih kao i za sve druge sudionike u prometu.
Jedan dio nesreća sa smrtnim stradavanjem skrivile su mlade osobe te bi poseban apel uputili i roditeljima takvih osoba, odnosno da im se ne omogućava dostupnost upravljanja vozilom dok takva mlada osoba nije položila vozački ispit. Također da im ne omogućavaju upravljanje vozilom ukoliko imaju saznanja da je mlada osoba konzumirala alkoholna pića. Naposljetku da mladoj osobi, prije povjeravanja vlastitog vozila na upravljanje, temeljem svog životnog i prometnog iskustva ukažu na sigurno, ali i odgovorno sudjelovanje u prometu.
Kako smo već ranije najavili, policija će i ovog vikenda, ali i kontinuirano do kraja godine nastaviti s poduzimanjem pojačanih aktivnosti usmjerenih na sprečavanje i sankcioniranje najtežih prekršaja, posebice tzv. „četiri glavne ubojice u prometu“ (alkohol, brzina, sigurnosni pojas i mobitel), kao i prekršaje vozača mopeda i motocikala te prema ponavljačima teških prometnih prekršaja - recidivistima. U poduzimanje aktivnosti biti će uključen maksimalno raspoloživi broj policijskih službenika, kao i svi raspoloživi uređaji i oprema koja se koristi u nadzoru i kontroli prometa.
Ne zaboravite:
„Vožnjom pod utjecajem alkohola ne dovodite u opasnost samo sebe, već i ostale sudionike u prometu, zbog čega za upravljanje vozilom pod utjecajem alkohola niti jedan razlog ne može biti opravdan.“
Ostale savjete možete pronaći OVDJE.